Rabu, 15 September 2010

saya perlu terima

14 September 2010
saat ini, air mata jatuh tak henti2
surah yassin diulang berkali2
sesekali diselang seli dengan alunan zikir
kadang-kadang terdengar esakan kecil
saya bisikan kalimah suci Allah ditelinganya
..lailahaillaallah..lailahaillaallah...
saya pandang jam
hati terlalu sebak..terlalu sayu
terkadang air mata menitik membasahi tudung
saya pegang anggota badan dia
terasa sejuk..sangat sejuk

Semalamnya...
dia melambai saya dan tersenyum
saya tersedar...ah..mimpi rupanya
saya pandang dia,hati jadi terlalu sayu
jam menunjukkan pukul 3am
dalam hati berbisik..YA ALLAH, kau permudahkanlah urusanya..
saya panggil doktor..saya mahu tahu perkembangan dia

14 September 2010
saya pegang tangan dia..sejuk
nadinya semakin lemah
tekanan darah semakin tak menentu
saya bisikan lagi kalimah suci ..Allah..Allah
saya tahu, dia sedang berdepan dengan sakaratulmaut
mak, kakak, adik dan makcik tak putus2 membacakan yassin


14 September 2010
saat2 terakhir, mak nampak dia menarik nafas
terlalu dalam...dan dilepaskan perlahan2
adik saya masih setia membisikan kalimah suci
dan alat pernafasan masih lagi mengepam oksigen
nadinya sudah tidak dapat dikesan
tekanan darah menjadi kosong
........

14 September 2010
saya usung dia ke tempat mandi jenazah
hati terlalu sayu..sebak..
saya perlu kuat,,saya perlu redha
saya mandikan dia..saya bersihkan dia
seakan-akan dia mandi masa hanyatnya ada
putih bersih..~
saya tahan air mata
sebab dia pernah pesan
kalau aku mati, ko jangan nangis
saya pakaikan dia kain kapan
saya cium dahi dia...masih terasa hangat~
saat disorong ke van jenazah
air mata tumpah juga..tak henti2 mengalir
saya perlu redha..saya perlu kuat
dia pergi menghadap illahi
dia pergi setelah 24 tahun 10 bulan 29  hari membesarkan saya
dia pergi pada usianya 80 tahun
dia pergi setelah sempat merasa titik peluh saya

14 September 2010
saat tahlil dibacakan, saya kalah lagik
air mata menjadi  peneman setia
saya tahu, dia tak akan kembali
saya lihat mak saya..ketabahan dia buat saya sebak

15 September 2010
kami mengadakan tahlil ringkas di pusaranya
hanya kami anak beranak..
terlalu sayu mengenangkan pemergiannya di waktu aidilfitri
terlalu sebak mengenangkan memori terakhir ketika bersama
terlalu sedih mengenangkan kasihnya yang terasa sehingga kini
mak cakap  di pusaranya
mak...kami anak beranak rindukan mak..
kami redha dengan ketentuan ini
moga mak aman di sana~
dalam hati bersyukur kerana pemergianya tidak diiringi dengan raungan tanda tidak redha
saya tahu, dia hanya dipinjamkan
kerana sudah tiba masa untuk Allah ambil kembali apa yang telah dipinjamkan

15 September 2010
saya masih rindukan dia



Al fatihah buat arwah nenek saya yang meninggal dunia akibat kencing manis dan jangkitan paru2..moga rohnya didalam rahmat dan kasih sayangNya~amin..buat kawan2 terima kasih atas sokongan..lin, huda dan azhar..korang sampai umah malam 2 kul bape ek ??