Jumaat, 19 April 2013

untuk kamu budak comot : tips aufa tak kuning waktu lahir

kamula yang comot iteww..haha

ok, bila tgok org2 yang lepas bersalin kena ulang alik g spital
saya jd sangat kesian
yela..dgn sakit lepas bersalin lagi
ngan badan tak kuat lagi
so, pada bakal2 ibu, saya nk bg tips
tips ni saya guna sendiri sewaktu saya mengandung
dan akan digunakan lagi pada 'kemengandungan' akan datang
hahaha..aufa, sila jadi kakak yg baik

1. amalkan makan buah delima : buah delima ni saya amik sebiji sebulan :) maknanya bila aufa kuar, ckup 9 biji kot..tu pun ade lebih lg dlm peti ais xsempat nk abiskan

2. amalkan susu kambing : org kata susu kambing ni panas la..itu la ..ini la..tapi suami kata kalau tak elok takkan susu kambing ni jd susu kegemaran nabi :) so, saya amek susu kambing dari sebelum saya peknen lg smpaila aufa 9 bulan dlm perut~~selain tu, saya ade amek susu lembu yg betul2 fresh lepas diperah..tepuk tgn laju2 kt suami yg xjemu soh saya mencuba

3. amalkan |katakan tidak kepada fast food| : sejak peknen aufa mmg saya kurang makan fast fud, tipula kalau nk cakap xde..kadang2 tu ade gak mcm pizza tapi selebihnya saya minimakan seboleh yang mungkin

4. amalkan minum air kelapa muda : selain bagi kulit aufa mulus mcm kulit mama dia..haha, elok untuk cegah kerak yg selalu ada kt kepala baby tu

5.  amalkan kurma&kismis : saya takla amek berlebih2 mcm xpenah jumpa..suami kata sederhana saje sebab???saya ade kencing manis dan lagi satu kismis ni mengandungi gula ringkas yang tinggi, kalau amek byk boleh bg kesan sampingan mcm sakit kepala..

6. amalkan air rendaman bunga ros : ni saya amalkan masa awal2 mengandung lg.serius, sgt elok. saya dapat pun kawan yg belikan. tenkiu ustazah hamidah..jasamu dikenang :)

7. amalkan beserdahana ketika makan : masa peknen, nafsu makan mmg menggila toksah cakapla kan..tapi bila ALLAH kirimkan saya dengan ujian GDM, saya terlalu berhati2 untuk makan. kalau memalam buta kelaparan, cuma amek oat, tak pun biskut yg ade fiber ngan air panas...ye, sangat berkesan sbb saya tak mengalami kenaikan berat badan yang melampau.org kata just nice..hehe :) betul la kan, lepas kesulitan pasti ada kemudahan..kakak saya kata kalau dh montel susah nk kurus balik tau..so, mommy to be, sila jaga pemakanan kamu


saya rasa itu je la kot
selain dari cakap2 kt aufa yg masa tu dalam perut
selain dari doa byk2 lepas solat fardu
selain dari usaha suami yg byk membantu..ok, dia pakar pemakanan saya time peknen

eerrr...itu je dulu eh, permintaan kamu untuk saya review pasal set amway, mlm sikit..aufa mahu nenen mama die..haha