Rabu, 19 Jun 2013

kronologi aufa tengok bumi

aufa dah 5 bulan!
ye~gigih mencari resepi untuk buat puree
suke :) mama excited tau beli brg2 masak nopa
we love u nopa

ok.
dh 5 bulan baru la saya ada kekuatan nk cerita
nak share
mcmane aufa melihat bumi

25 Jan 2013
jumaat malam lepas maghrib
saya merajuk ngan suami masa tu
gedik kan!
sebab nk soh suami anta balik JB.konon nk bersalin kt JB
dasar budak degil!
pas semayang tu, saya trus rasa contraction
dah tahu tu sakitnya sbb saya byk membaca
saya baring dan kira
5 minit sekali.konsisten! waaaa~terus sakit
suami panik.MIL pun panik
makan siap2 sbb mmg tgh kebulur
tepon mak kt kampung, MENANGIS weyyy
trus siap2 g spital
cek segala bagai bukaan 3cm
tapi sakitnya YA ALLAH, hanya ALLAH je yang tahu
tak mahu menangis mcm org sebelah
ye..saya kena kuat untuk anak
saya ingat apa yg mak pesan..terima kasih MAK

sepanjang malam..contraction tu tiap 5 minit..mmg konsisten
tapi sakit tu tak berapa kuat
siap2 mandi dan dapat tidur tapi tak nyenyak la

26 Jan 2013
pepagi cek bukaan, baru 4cm
ade sekali tu die buat VE die paksa buka laluan tu
saaaaaaaaaaaaaaakit la wey tapi saya diamkan je cuba untuk menahan
tak mahu jerit2..xmahu byk kuo suara
kira2..baru 4cm dari semalam saya paksa kuatkan diri
berjalan keliling, sana sini siap jumpa suami
lama...lama saya sakit
sampai saya dapat kawan borak2
dia pun sama mcm saya..anak sulung
ye.cikgu mmg byk cakap
sakit2 pun masih boleh gelak tgok pesakit tu menangis  

pukul 4 contraction saya mula kuat
darah dah mula keluar
banyak
tapi air ketuban tak pecah lg
mmg sakit tapi saya masih mampu nk tahan
cuma dah tak larat nk berjalan
org sebelah amek ubat tahan sakit
saya???tak mahu amek sbb ada side effect kt anak
so, pikir anak, saya masih mampu nk menahan dan xmo fokus kt sakit tu
lepas asar, bertambah sakit sampai saya panggil sister
die cek bukaan dah 6cm
tolak g labour room..cek lagi sekali trus jadi 9cm
ye.rezeki saya
dari awal saya dapat semuanya perempuan
dalam labour room pun nurse yg cek saya siap berzikir tiap kali buat VE
dan mereka sempat g solat asar..maknanya mereka sambut aufa dlm keadaan ada air semayang
masa tu juga nurse mainkan zikir2 masa nk sambut aufa
hebat kan rezeki ALLAH nk beri pada aufa

bila dah 9cm, dokter pecahkan air ketuban
bila dh pecah airnya, bukaan trus jadi 10cm
dan saya disuruh bersedian untuk meneran
yeeees! excited sbb masa tu suami ada kt sebelah
lebiu musyuk
teringat masa die memula masuk labour room
tersenyum pandang saya
ye..walaupun die risau, ketakutan, bimbang
die tetap hadiahkan saya dengan senyuman
katanya boleh beri saya semangat
alhamdulillah..bila suami disisi, rasa sakit hilang..siyes!!
3 kali teran..keluarlah aufa :)
masa tu pukul 6.15pm

saya masih teringat lagi masa dia gunting miss v
pehhh..terasa even ade yg kate xrasa
osem!

pas nopa keluar, menitik air mata
amanah yg ALLAH beri, besar sungguh ciptaan ALLAH
mak, tak terbalas rasanya sakit mak keluarkan saya

pas proses jahit, keluarkan darah..saya dihantar ke wad
dapatlah wad yg best sbb kakitangan kerajaan kan
esok paginya saya discharge sbb kami dua beranak sihat walafiat
syukur sehingga sekarang aufa sihat
syukur sehingga sekarang aufa mudah dijaga
moga ALLAH terus memberikan kami kemudahan menjaga aufa..amin
moga usaha kami membentuk aufa menjadi HAMBA ALLAH dipermudahkan
sayang kamu aufa manje :)

rindu nye mama kt kamu syg


 bile dah beso
die jadi anak baba
sebijik sama
bila baba marah, die merajuk
kelako tau 

ok.nanti saya update kisah dua beranak yg merajuk ni
mama?
mcm biasa jadi tukang pujuk nopa