Isnin, 25 Mei 2009

saya sakit ke??


24.mei.2009
saya menghabiskan masa bersama pelajar untuk mendengar Celoteh Dato' Dr Rais Yatim..heee, saya masih ingat ayat dia..."biji mata saya mesti bertentangan dengan biji mata kamu"...oh...buat pertama kalinya saya rasa saya teruja untuk mendengar bebelan seorang wakil rakyat..hasil daripadanya wang sejumlah RM580,000 disalurkan bagi satu negeri sembilan bagi program rakan muda..ok la 2 kan??...mintak sikit bawak balik johor leh tak??


selepas saya memberi pelajar saya makan, saya bersiar2 di kawasan tersebut...saya terpandangkan gerai KESIHATAN..saya taknak g, tapi kaki terus melangkah ke sana..saya timbang berat (51kg), tinggi (157-leh perCaya ke??), tekanan darah (stabil), gula dalam darah (6.8)..dan pegawai kesihatan minta saya kurangkan gula sebelum terlambat..(nak makan ape lepas ni???)

saya balik umah dan buka email...kawan saya kirimkan artikel ini


saya nak sakit ke???dan saya nampak ayat ini:
faktor yang menyebabkan "sakit ini" adalah :
1. keturunan
2. umor
3. Gaya hidup

dan hati berdetik...umor muda lagi...gaya hidup AGAK sihat dan....keturunan belah mak dan abah...haih...saya kena kawal permakanan gula saya...takda PEPSI..takda lagi AIR TEBU PEKAT..takda lagi KUIH BAKAR YANG MANIS...takda lagi COKLAT yang disaluti dengan kemanisan...takda lagi air SUNKIST yang letak gula 5 sudu bagi satu gelas...0h..saya kena pilih...maCam mak Cakap, saya kena pilih...nak sihat atau sakit...

dan saya pilih ....NAK SIHAT...